onsdag 18. september 2013

DIY pute!


 Mangen her i "bloggeverden" er utrolig dyktige bak symaskinen, og får til de lekreste kreasjoner! Dette beundrer jeg, og det gir meg mye inspirasjon. Noe jeg lenge har hat lyst til å få til bak symaskinen, var en rund pute med mine favoritt retro stoffer. Denne la jeg ut bilder av i går. I dag vil jeg dele min fremgangsmåte på denne puten. Det er mulig det finnes enklere måter å få dette til på, men her er i alle fall min måte ;-)
 
Dette trenger du:
- Matpapir/bakepapir
- saks
- nåler
- dine ynglings stoffer
- en passer
- linjal
 
 Det første jeg gjorde, var å finne størrelsen jeg ønsket, og tegnet opp med passeren, på matpapir.
 
 
 
 


Der etter lagde jeg en åpning på passeren som jeg syntes var grei størrelse på stoffbitene. Jeg begynte så på toppen og tegnet små merker rundt på sirkelen. Så tegnet jeg en strek fra midten og ut til hvert merke. Her kan det være lurt å bruke en linjal, noe jeg ikke hadde, så brukte en bok :-)
 
 

 
 Når du har fått like store "pizzastykker" rundt på sirkelen, tegner du av et "pizzastykke", ved å legge en ny bit matpapir over sirkelen. Dette blir en mal som du kan bruke flere ganger.
 

 
 Denne malen fester du med nåler, på ønsket stoff, på rangen. Tegn av på stoffet, og klipp ut ca 1 cm fra pizza malen. Dersom du ønsker to "pizzastykker" av samme stoff, slik jeg har, ligger du stoffet dobbelt før du klipper.
 

 
 
 
 

 
 Det neste du gjør, er å legge to "pizzastykker" med stoff, av ulik farge, på rangen, mot hverandre. Sy etter streken du har tegnet av fra malen. Og slik fortsetter du til du har fått en sirkel.
 

 
 
 
Ønsker du likt motiv på baksiden av puten, bruker du lik fremgangsmåte som over, en gang til. Dersom du ønsker en ensfarget bakside, klipper du ut en sirkel etter sirkel malen, på ønsket stoff. Du legger så denne, på vrangen, over den første sirkelen, og syr sammen. Men pass på at du har igjen stor nok åpning til å fylle puten med vatt eller putte en pute inne. Sy igjen for hånd.


 
 
Dersom du ønsker knapp eller annen dekor på frem- eller bakside, må dette sys på før du syr puten sammen.

Slik ble resultatet mitt:
 
Baksiden med liten dekor på:
 
 
Håper virkelig dere forstod "oppskriften" min, ellers må dere bare spørre her på bloggen, eller på mail, som står i kolonnen til høyre :-) 
 
Lykke til!
 

5 kommentarer:

  1. Wooow..
    Hurra for deg!!
    Er fantastisk å se at de vakre stoffene har kommet til et hjem der de blir brukt :) Jeg + symaskin = IKKE sant -ler-

    Utrolig flink du er Gina :)

    Moro å se!

    Klem Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre Ida! Nå ble jeg glad :-) Tusen takk!

      Slett
  2. Kjempefin pute!! Men ser ut til å være mye arbeid! En helt unik pute!!
    Ha en fin dag!!
    klem Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Siri! Ja, det var mye arbeid!! :-) Neste gang blir det litt større ruter..hihi :-)

      Slett
  3. Puten ble kjempefin. Deilige, deilige stoffer! :)

    SvarSlett